Doprava po Brazílii: vše je za rohem, jen záleží jak daleko ten roh je

Jízda vlakem v pohoří Serra do mar

Když jsem plánovala svou první cestu do Brazílie a lehce jezdila prstem po mapě, vypadalo to, že za ty tři týdny co mám k dispozici objedu celou zemi. Pak jsem si šla najít první autobus ze São Paula do Brasília, cesta na mapě vypadala celkem krátká a hle 16 hodin, no a takto to pokračovalo celou mojí cestu. Vyřešila jsem to nočními přesuny autobusem a objela jen nepatrný cípek Brazílie, prostě kdo chce tuto zemi poznat pořádně, musí se vrátit. Tady je pár dopravních rad, které jsem na svých cestách touto zemí nasbírala:


Letadlem po Brazílii 
Autobusem po Brazílii 
Vlakem po Brazílii
Lodí po Brazílii
Autem po Brazílii


Pokud neoplýváte nekonečným množstvím času a nebo nejste milovníci několikadenních cest autobusem, pak je letadlo v Brazílii jasná volba. V současnosti v Brazílii lítá pět velkých společností. LATAM, AzulGol a pak kolumbijská společnost Avianca, která v Brazílii zajišťuje i vnitrostátní lety. Samozřejmě lokálních společností je mnohem více, ale tohle jsou ty největší, které by vás měli ze São Paula a Ria dopravit do všech koutů země. 
Cena letů hodně záleží na období a je třeba sledovat aktuální nabídku, každopádně často platí, že let do vzdálených míst jako je Salvador či Recife vyjde levněji než jízda autobusem.

Kde hledat levné letenky po Brazílii?

Submarinoviagens
Decolar
Viajanet
Voopter
 
Brazil airpass and South American airpass

 Momentálně nabízí Brazil airpass pouze společnost GOL, informace najdete tady. Lze si koupit pas na až 9 letů a je potřeba jej koupit mimo Brazílii. Záleží tady také s jakou aerolinkou přiletíte, GOL jak pro Brazil airpass tak pro South American airpass počítá s příletem s jejich partnery KLM/Airfrance, Avianca, American Airlines. Celý okruh je pak třeba stihnout za 90 dní.

V porovnání s minulostí žádná jiná aerolinka oficiálně nenabízí žádný podobný program, což je škoda, protože se vždy vyplatí pokád hodláte v Brazílii cestovat trochu extenzivněji.

Při bližším zkoumání jsem zjistila, že tyhle airpassy se výrazně vyplatí v případě, že hodláte obletět vzdálené brazilské kouty jako je například klasická trasa Rio->Foz do Iguaçu->Salvador->Manaus->Rio, pokud se vám podaří získat airpass za cenu 571 dolarů, pak jen těžko seženete tyto lety levněji každý zvlášť. Naopak na cesty po středu Brazílie se mi airpass nevyplatil nikdy, vždy bylo lepší koupit samostatné lety. 



Zapomeňte na Student Agency jakožto symbol největšího luxusu českého cestování v autobuse. Brazilský dálkový to je jiná liga, velké sedačky, prostor na nohy, že by si člověk mohl před sedačkou ještě postavit stan, po cestě zastávky v centrech pro cestující, kde se lze občerstvit a jít zadarmo na záchod, i když samozřejmě, že fungující záchod je i v autobuse. Prostě cestovat autobusem je v Brazílii celkem příjemné, i když se samozřejmě najdou i černé brazilské ovce autobusové dopravy. Autobusy v Brazílii jezdí v zásadě kamkoliv a to i na místa, kam by se člověk rozhodně tímhle prostředkem nevydával jako je zatím pouze blátivá cesta mezi hranicí států Mato Grosso a Pará a městem Santarém u břehů Amazonky. Tady je záznam průjezdu jedné z pravidelných linek společnosti Ouro e Prata na této trase:

Teď ale přicházíme k té méně příznivé složce autobusového cestování a to je cena. Jak už jsem psala, je docela častý jev, že seženete na danou levnější letenku, než je cena autobusu. Platí to hlavně na dlouhých trasách, ale i na trase mezi Rio de Janeirem a São Paulem. Tady je pár tipů jak na autobusovou dopravu v Brazílii:

Autobusový mrazák a další tipy
  • Autobusy mají několik tříd, ta nejvyšší leito (lehátko) nabízí obrovské místo na nohy a plně sklopitelné sedadlo, dále pak semi-leito (pololehátko), obě tyto luxusnější třídy nabízejí kromě více prostoru často i malé občerstvení, ale s tím také spojenou výrazně vyšší cenu, standardní bývá třída convencional, která mi skoro vždy stačila i na dobré vyspání během cesty přes noc
  • Pokud hledáte spoj a nevíte se kterou společností, zkuste tento vyhledávač.
  • Největší autobusové společnosti se liší oblast od oblasti, mezi Riem a São Paulem například jezdí asi 5 společností každých 15 minut.
  • Není třeba příliš cestu busem plánovat, většina společností má dostatek spojů a jízdenku jsem kupovala těsně před odjezdem, i když na delší trasy je dobré si koupit jízdenku den až dva předem. Společnosti také mají v drtivé většině webové stránky, kde se dají najít časy odjezdů. S platbou online je to horší, většinou je potřeba mít brazilskou kartu a zejména jejich CPF, což je něco jako číslo občanského průkazu u nás.
  • Bus se v Brazílii vyplatí zejména jako hotel na kolečkách, dá se tu díky pohodlným sedačkám dobře vyspat a vzhledem k délce tras hodně busů jezdí právě přes noc.
  • Důrazně doporučuju si vzít na autobusové cesty po Brazílii spacák, místní řidiči totiž během jízdy vytáčejí výkon klimatizace k nevídaným teplotám, nejnižší co jsem zažila byla 13°C. 

 

Vlakem po Brazílii


Přestože v Brazílii jezdí vlaky celkem hojně, pro pasážery jich funguje pramálo. Ve skutečnosti je v Brazílii celkově pět tras, kde se dá projet vlakem a fungují každý den a pak pár kratších turistických tras, které většinou fungují jen o víkendech nebo při jiné zvláštní příležitosti. Většina cest vlakem je taky poměrně drahá. Prakticky tu vlaky pro pasažéry provozují dvě společnosti Vale a Serra Verde. Serra Verde v současnosti zachovala už jen jednu trasu, kterou ale doporučuji velmi. Je to Trem da serra do mar (vlak jede z města Curitiba pohořím Serra do mar do města Morretes) - jedna z nejpopulárnějších tras v Brazílii, z města Morretes se dál dá pokračovat autobusem a lodí na ostrov Ilha do mel. Cesta trvala asi tak 5 hodin. Společnost Vale pak provozuje tři trasy, dvě jsou poměrně dlouhé a jedná krátká turistická mezi městy Ouru Preto a Mariana. Kromě nich je v provozu pár lokálních turistických tras, které stojí za to, ale je třeba se velmi často trefit do víkendu. Mnoho z nich jindy nejezdí. Jsou většinou ve státě Minas Gerais a São Paulo.
Kromě výše zmíněné velmi populární trasy z Ouro Preta o které více píšu tady Trem da Serra da Mantiqueira (z Passa Quatro do Coronel Fulgêncio v Minas Gerais, jezdí So a Ne, cesta cca. 2 hodiny) a Trem das Águas ( ze São Lourenço do Soledade de Minas v Minas Gerais, jezdí So a Ne, cesta cca. 2 hodiny).

Delší výpravy vlakem mají tendenci se velmi zpozdit a často je lepší letět nebo jet autobusem. Pokud byste přesto cítili dobrodružného ducha a měli slabost pro výpravy vlakem, nechám tu informace:


Trem de Passageiros da EFVM (vlak vede horami Espírito Santo a Minas Gerais z města Vitória do Belo Horizonte) - celá cesta trvá asi 13 hodin, vlak jako jeden z mála v Brazílii využívají i místní obyvatelé

Trem de passageiros da Estrada de Ferro Carajás (vlak jede z města São Luis ve státě Maranhão do města Parauapebas nedaleko dolů v Carajás ve státě Pará) - vlak většinou využívájí místní obyvatelé, kteří jedou do Pará za prací, vlak jezdí třikrát týdně jedním (ze São Luis Po, Čt, So) a třikrát týdně druhým směrem (Út, Pá, Ne). Cesta trvá přibližně 13 hodin.




Cestovat lodí budete hlavně v severní oblasti Brazílie, kde existují jakž takž pravidelné linky po řekách v Amazonii. Asi nejprofláklejší je cesta z města Belém po Amazonce až do města Iquitos v Peru, pravidelné linky jezdí i po řece Madeira či Rio Negro. Je dobré si jízdenku koupit přímo u kapitána, jednak ji budete mít levněji a jednak se předtím podíváte na stav lodi na které můžete strávit i několik týdnů. Jízdenky jsou většinou buďto na místo, kde si zavěsíte hamaku (houpací síť) nebo za kabinu. Je lepší si zvyknout na myšlenku, že spíte v síti, protože v amazonském vedru se v kabině po chvíli nedá přežít. V ceně bývá často i hodně základní jídlo. Je třeba počítat s tím, že pokud zrovna nepojedete na frekventované trase Belém-Manaus-Tabatinga, čeká se na některé spoje i více než týden, hodina a den vyplutí také nejsou příliš závazné, jede se, až je plno.
Další oblastí, kde se hojně využívá lodí je oblast Pantanalu (nepravidelné linky z města Corumbá vzhůru po řece Paraguay) a z paraguajského Concepicónu do města Bahía Negra v Mato Grosso do Sul (jednou týdně po řece Paraguay).

Loď pro pasažéry na řece Madeira, Porto Velho
Pokud vás cestuje vícero vyplatí se v Brazílii půjčit auto. Je tu většina světových půjčoven jako Avis, Sixt, Hertz a další u kterých se jakž takž dá zaručit, že se vám auto nerozpadne po cestě. 
V Brazílii se kromě benzínu jezdí na ethanol, kterému místňáci říkají álcool, je levnější než normální benzín, ale taky se rychleji projede (a pít se fakt nedá). Většina aut zvládne jezdit na obojí.
S řidičákem je to v Brazílii velký otazník, asi nejlepší je si pořídit mezinárodní (i vzhledem k tomu, že jej může vyžadovat půjčovna), ale v zásadě mi tu akceptovali i český, záleží na momentálním naladění policajta. 
Řídit se tu smí oficiálně od 18ti. Doporučuju se zásadně vyhnout řízení v noci. Jednak Brazilci bez skrupulí jezdí na mol opilí (i když jsou za to docela mastné pokuty) a jednak dochází v noci k více přepadením. Je dobré za tmy nezastavovat na semaforech a dávat si na nich pozor i během dne, dochází tu k největšímu množství přepadení aut se zbraní, protože zloději dobře vědí, že nemáte kam utéct nebo odjet. K přepadením dochází i na dálnici mezi Riem a São Paulem jménem Dutra, je dobré se tu také vyhnout cestám v noci.